Jumaat, 3 Mei 2013

SINOPSIS FILEM 'A BEAUTIFUL MIND'




       SINOPSIS FILEM A BEAUTIFUL MIND


       


Filem A Beautiful Mind adalah sebuah filem yang mendapat anugerah terulung iaitu Academy Award. Filem ini dibintangi oleh pelakon-pelakon yang terkenal iaitu Russel Crowe  (John Forbe Nash),
Ed Harris (William Parcher), Jenifer Connely (Alicia Nash), Chritopher Plummer (Dr.Rosen), Paul Bettany (Charles Herman), Vivien Cardone) Marchee. John Nash merupakan seorang genius dan pakar dalam matematik dan hidupnya sentiasa bermain dengan angka.

           Filem ini bermula dari kisah John Nash sebagai mahasiswa di preceton Universiti. Beliau  adalah mahasiwa yang unik, namun tidak suka dengan buku, kelas dan sering ponteng dalam mengikuti pelajaran dikuliah. Bagi beliau keadaan itu mampu mengganggu kretiviti dan keaslian ideanya. Sikap beliau cenderung kepada keadaan yang  tidak suka bergaul dengan masyarakat dan lebih suka bersendiri. Dalam perjalanan kisah hidupnya beliau telah mengidapi satu penyakit psikologi iaitu dikenali sebagai skizofrenia. Beliau telah menghadapi pelbagai halangan dalam mengecapi kejayaan, namun keadaan tersbut menyebabkan keadaannya bertambah parah apabila beliau tidak mampu untuk membezakan antara halusinasi dan kenyataan. 

                Suatu ketika beliau dipanggil ke Pentagon untuk memecahkan kod Rahsia. Selepas itu beliau terus berfantasi dengan bertemu dengan pegawai yang mengajak beliau untuk bekerja sbagai mata-mata. Dalam dunia fantasinya is seolah-olah berada dalam keanggotaan rahsia jabatan pertahanan AS yang sedang melakukan kajian terhadap pengeboman bom yang akan dilakukan oleh Rusia. 

         Beliau telah berkahwin dengan salah seorang muridnya iaitu Alicia, setelah beberapa tahun perkahwinan mereka Alicia menyedari tingkah laku suaminya yang aneh dan akhirnya John Nash dibawa kerumah sakit jiwa untuk perubatan dalam masalah penyakit skizofrenia. Namun begitu, John Nash kembali berhalusinasi dan semakin parah. Walaupun begitu sepanjang keadaan ini berlaku pada John Nash, Alicia merupakan seorang Isteri yang setia dan baik perwatakannya beliau telah berkorban secara zahir dan batin terdadap kehidupannya, kasih sayng dan kesabarannya membantu suaminya dengan harapan suaminya dapat dipulihkan semula.

                 Akhirnya, dengan usaha dan dorongan serta sokongan ahli keluarga , rakan-rakan dan John Nash sendiri, beliau telah mendapat penghargaan Nobel dalam bidang Ekonomi di Swedia pada tahun 1994 untuk teori ekulibriumnya yang banyak berjasa dalam bidang ekonomi dunia. Ia menutup penganugerahan tersebut ‘aku selalu percaya akan angka’ 




Sejarah telah membuktikan bahawa...
Kejayaan dapat dicipta oleh mereka yang berusaha untuk mengubah dirinya menjadi yang biasa kepada LUAR BIASA~


Tiada ulasan:

Catat Ulasan